Goodfellas x
Indiana Jones and the Last Crusade
Goodfellas oli perhanan hyvä mafia-elokuva, joka jää kakkoseksi ainoastaan Kummisedälle. Viimeinen Ristiretki on puolestaan Indyistä varmaan se paras. Diggaan henkilökohtaisesti ehkä enemmän hyvästä seikkailuleffasta kuin hyvästä mafiaelokuvasta. Indylle niukka ääni.
The Expendables
Jurassic Park
Expendablesin kasaritribuutti iski aikoinaaan aika kovaa (vaikka pidinkin jatko-osasta enemmän). Ei ehkä mikään huipputoimintaleffa, mutta toimittaa silti tiukalla äijäkarismalla. Jurassic Park ei koskaan suurempia tuntemuksia ole allekirjoittaneessa herättänyt, voitte tuomita vapaasti vääristä mielipiteistä.
The Dark Knight
Kellopeliappelsiini x
Yön Ritari voi hyvinkin olla yksi kaikkien aikojen parhaimpia supersankarileffoja, vaikkei ehkä olekaan sillä IMBD Top 5 -tasolla. Kellopeliappelsiinin katsoin nyt vasta tätä projektia varten ja olihan se pätevä elokuva. Elokuvan väkivalta jaksoi säväyttää edelleenkin, vaikka uskon elokuvan olleen vielä suurempi kulttuurishokki ilmestyessään.
The Wrestler
Kill Bill: Vol 1 x
Näin painifanina The Wrestler iskee syvälle. Mickey Rourke yhdessä elämänsä rooleista viimeistelee erittäin hyvän draamaelokuvan. Kill Bill on taas ehtaa Tarantinoa, tyyli ja toiminta edellä. Nautin toki Kill Billistä täysin siemauksin, mutta Wrestler on jättänyt suuremman jäljen.
Raid x
Whiplash
Raid yllätti laadullaan ja mustalla huumorillaan, mutta kokemusta haittasi varmaan se, että itse tv-sarjaa en ollut nähnyt jaksoakaan. Whiplash oli puolestaan elokuva, jota kantoi J.K Simmons. Onneksi Simmonsin roolisuoritus oli vaan niin perkeleen hyvä, että sillä pääsee tästä parista jatkoon. Mitään Raidilta pois ottamatta, hyvä suomifilmi ehdottomasti.
Mulholland Drive x
Calamari Union x
Voi pojat, mikä psykoosiparitus. Molemmat katsoin vasta tätä projektia varten. Mulholland Drive jätti minut lähinnä hämmentyneeksi, Calamarin Unioni sai sentään irti parit naurut. Mulhollandin jälkeen haluan myös vältellä David Lynchin tekeleitä, Union herätti sentään sairaan kiinnostuksen tutustua myös muuhun Kaurismäen tuotantoon. Suomalainen voittaa aina, Frank.
Interstellar x
Once Upon a Time in the West x
Interstellar tarjoaa varsin mainion soundtrackin sekä hienosti kuvatun elokuvan muutamalla mainiolla näyttelijäsuorituksella höystettynä... mutta sci-fi ei vaan iske. Kaiken päälle elokuvan loppuosa vetää riman alta nopeasti, puhumattakaan
► Näytä spoileri
Monty Python and the Holy Grail
Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back
Tiukka paritus, sillä molempien leffojen katsomisesta on ehtinyt vierähtää jo muutama vuosi aikaa. Monty Pythonille annan törkeästi silti äänen. Imperiumin Vastaisku saattaa olla paras Star Wars, ja tässäkin kisassa todennäköisempi jatkoonmenijä, mutta sydämeni sykkii hieman enemmän absurdille brittihuumorille. Mustan Ritarin muistolle.
Her x
Pulp Fiction x
Her oli ehdoton yllättäjä, sillä en uskonut lämpeäväni elokuvalle laisinkaan. Joaquin Phoenix ja Scarlett Johanssen vetivät nappisuoritukset. Se ei kuitenkaan ihan riitä Pulp Fictionia vastaan. Vaikka en suuremmin pitänytkään epälineaarisesta tarinankerronnasta, niin onhan tämä ehtaa tyyliä pursuava Tarantinon tuotos.
Gran Torino
Seven Samurai x
Seitsemän samuraita tarjoaa vitusti kiljuvia talonpoikia. Gran Torino on taas kenties se kaikkien aikojen suosikkini. Akira Kurosawan samuraieepos on silti äärimmäisen kova, mutta tässä kisassa en vaan voi äänestää Clintiä vastaan.
The Good, The Bad and The Ugly
Donnie Darko x
Eastwoodilla ei voi hävitä. Länkkärielokuvien klassikko pesee nyt tällä kertaa psykedeelisen Donnie Darkon.
Goldeneye
Grave of the Fireflies x
Ennen Tulikärpästen katsomista olin aika varma, että ääni menee Bondille, mutta toisin kävi. Ghiblin tuotokset kyllä vetelevät aina oikeista naruista ja tälläkin kertaa tuloksena oli koskettava elokuva. Goldeneye ei ole edes paras 007.
Batman
(500) Days of Summer x
Kesäpäivät oli piristävä komedia kaikkien vakavien draamojen keskellä. Silti ääni sille alkuperäiselle Lepakkomiehelle. Jack Nicholson on edelleen se toiseksi paras Jokeri ja muutenkin tummanpuhuva elokuva iski nuorempana todella hyvin. 500 Days oli hyvä elokuva hyvillä näyttelijäsuorituksilla, mutta se ei nyt ihan riitä.